In tegenstelling door meer recente invloeden uit zuidelijke richting, soms pal zuid soms meer oostelijk is de Indonesische en Chinese keuken nauwelijks meer een gebeuren van elders. In feite is het al een vaderlandse gewoonte geworden in Nederland. “Buiten de deur in een restaurant eten” was tot de jaren zestig van de vorige eeuw geen traditie van ons als huiselijke bevolking. Alleen de happy few bezocht restaurants, die meestal ouderwets chique waren en een daarop aangepaste kaart met vooral op de Franse keuken gebaseerde gerechten voerden. Met naar de Chinees gaan of later naar de meeneem Chinees veranderde er veel. Ineens kwamen er eetplekken voor de gewone man. En werden cafetaria’s en friteszaken gangbaar. Tegenwoordig treft men overal zelfs in kleine plaatsjes een Chinees en/of Indonesisch restaurant, uiteraard vaak met een aparte meeneembalie en thuis-bezorgfaciliteiten. Ook de buurt- of dorpsslager en de supermarkt verkopen nasi uit eigen keuken, stokjes met vlees voor saté en satésaus. Nasi- en bamiballen lopen net zo goed als een gehaktbal in een frietkraam. Zelfs kroepoek is een gewoon zoutje geworden.
Al lang kon men trouwens zelfs al in het begin van de twintigste eeuw goed Indonesisch ( Indisch heette het toen nog) eten in een paar restaurants in steden waar veel mensen met een Indisch verleden kwamen, verlofgangers en gepensioneerden. Natuurlijk vooral in Den Haag, waar de “Indische gasten” hun verlof doorbrachten of zich na hun diensttijd ( met tropenjaren) vestigden tussen anderen, die ook uit Indonesië kwamen.
Pas na de tweede wereld oorlog toen Indonesië zelfstandig werd en honderd duizenden naar Nederland werden gerepatrieerd verschenen in korte tijd overal in Nederland nieuwe bewoners uit de gordel van smaragd en vestigden zich hier overal in het land ook Chinees-Indische restaurants.
Puur Chinese restaurants waren er al veel langer in Nederland , maar die werden alleen door Chinezen zelf bezocht. Deze waren te vinden in een paar havensteden als in Rotterdam in Katendrecht en in Amsterdam rond de Bamtammerstraat. Met het verliezen van onze koloniale status in Indonesië kwamen de eetgewoonten uit die gebieden hier tot bloei. En de geschiedenis schijnt zich steeds te herhalen, ook bij de Surinaamse keuken en soeveraniteit gebeurde hetzelfde.
De Indonesische keuken kent een lange traditie waarbij vele invloeden van elders in deze keuken zijn omgegroeid tot een totaal geheel. Invloeden uit India in de vorm van kerries, invloeden uit China in het gebruik van mie en sojaproducten. En invloeden uit de Arabische wereld al is het alleen maar door de komst van de Islam met eigen voedselregels. In Nederland is die traditie gemengd met Chinese keuken omgevormd tot gerechten die alleen in ons land gekookt en gegeten worden. En vaak helemaal niet zo sterk meer lijken op de gerechten waar ze uit zijn voorgekomen.